W najciemniejszym kącie - Elizabeth Haynes

Autor: Elizabeth Haynes
Tytuł: W najciemniejszym kącie
Tytuł oryginału: Into the Darkest Corner
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Liczba stron: 435
Oprawa: miękka


Przemoc domowa zawsze była, jest i będzie trudnym tematem do rozmowy. Pewnie każdy z nas słyszał w wiadomościach o kolejnej kobiecie pobitej przez męża czy chłopaka. Ilu z nas doświadczyło przemocy domowej w najbliższym otoczeniu? Ilu z nas doświadczyło jej na własnej skórze? Tego tak naprawdę nie można się dowiedzieć, bo wiele ofiar takiej przemocy milczy, próbując zapomnieć o krzywdzie, która im się przydarzyła. Ale są ludzie, którzy nie milczą. Wręcz przeciwnie, głośno przemawiają o przemocy domowej, opowiadając o swoich doświadczeniach. Bo każdy z nas musi wiedzieć, że takie rzeczy się dzieją, że należy pomagać pokrzywdzonym osobom. Do tych głośno mówiących o biciu kobiet należy Elizabeth Haynes. I choć jej historia jest fikcją literacką, jestem niemal pewna, że tak przerażające rzeczy mają miejsce w wielu miejscach na świecie. Może właśnie teraz, gdzieś obok Ciebie?

Historię napisaną przez Elizabeth Haynes poznajemy z dwóch różnych perspektyw. Przed i po. Zanim Cathy poznała Lee, swojego oprawcę, który zaczął ją kontrolować, bić i prześladować, nie zwracając swoimi działaniami uwagi najbliższych przyjaciół kobiety, którzy uważali go za niezwykle czarującego mężczyznę, który niemal spadł Cathy z nieba. Z drugiej strony poznajemy Cathy po całym zajściu z Lee, po wielokrotnych gwałtach i pobiciach, których doświadczyła z rąk osoby, którą przecież kochała i która rzekomo kochała ją. Teraz Cathy boryka się z wieloma konsekwencjami po tragicznych przeżyciach, traumą i zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi. W głowie dziewczyny wciąż kołatają się myśli: a co jeśli Lee wróci i moje piekło rozpocznie się na nowo? A co jeśli Lee faktycznie wróci? Czy Cathy uda się uwolnić od śledzącego ją oka tyrana, którego pokochała przed laty?

W najciemniejszym kącie to książka niesamowicie przejmująca, która przeraża swoją realnością i prawdopodobnością. Początkowo nie potrafiłam połapać się w tej przeskakującej akcji, bowiem autorka podzieliła książkę na dwie części, dwie perspektywy, które przeplatają się ze sobą wzajemnie, przeskakując z jednej do drugiej na przestrzeni następujących po sobie rozdziałów. Na szczęście z czasem przyzwyczaiłam się do tej nietypowej narracji i wciągnęłam się w przerażającą historię Cathy Bailey. Elizabeth Haynes napisała świetną historię, która wciąga już od samego początku, dawkując nam napięcie bardzo powoli, aż do punktu kulminacyjnego, który zwala z nóg. Autorka w dużej mierze skupiła się na wewnętrznych odczuciach głównej bohaterki, dzięki czemu łatwiej jest nam się z nią utożsamić, a co za tym idzie, wczuć w jej emocje, samodzielnie odczuwając strach, przerażenie, ból i wstyd. Rzadko kiedy zdarza się taki tytuł, który targa naszymi emocjami tak silnie - W najciemniejszym kącie jest jedną z takich książek. Za każdym razem kiedy ją otwierałam, autentycznie bałam się tego cholernego tyrana, którym był Lee. W duszy modliłam się by nigdy na kogoś takiego nie trafić. Na szczęście Cathy poradziła sobie z tą sytuacją, mimo konsekwencji, które musiała ponieść. Polecam wszystkim, którzy lubią mocne historie o prawdziwych problemach, które mają miejsce w realnym świecie, często głęboko skrywane przed naszymi oczami. 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Papierowy Księżyc

11 komentarzy:

  1. To jedna z moich ulubionych książek minionego roku. Bardzo prawdziwa, brutalna i porażająca. Przemoc domowa zawsze budzi szereg kontrowersji i ciężko się z niej wyzwolić, czego najlepszym dowodem są zawiłe perypetie Cathy. Wspaniała, mocna proza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja w ogóle cenię sobie wydawnictwo Papierowy Księżyć, wydaje naprawdę świetne książki. Tę również mam na oku od bardzo dawna ze względu na jej tematykę właśnie. Widzę, że warto :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiele o niej słyszałam. Muszę przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że mogłabym się skusić. Bardzo ciekawie o niej piszesz :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo interesuje mnie taka tematyka, także dla mnie to pozycja obowiązkowa :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam o niej, zapowiada się ciekawie, może kiedys się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiłaś mnie swoją recenzją. Lubię tego typu książki. Jak będę miała okazję, to z pewnością ją przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy jesteś molem książkowym, który jak ja ostatnimi czasy lubi poczytać w tramwaju, na świeżym powietrzu lub też w domowym zaciszu?

    Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca to zapraszam do akcji blogowej:

    http://lady-flower123.blogspot.com/2013/04/akcja-blogowa-czytamy-i-polecamy.html

    OdpowiedzUsuń

  9. To jest najlepsza książka, jaką przeczytałam w tym roku! Niesamowita, przerażająca. Czytałam ją na jednym wdechu:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta książka jest niesamowita ! Nie dość ,że brutalna to jeszcze tak wciągająca ,że nie da się oderwać . Zostałem nią oczarowany od pierwszej strony . Po prostu nie ma co mówić . Kocham tę książkę <3
    Zapraszam do mnie . Również recenzja tej książki :D
    http://przeczytane-slowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń