Faza piąta: Ciemność - Michael Grant

Autor: Michael Grant
Tytuł: Faza piąta: Ciemność
Tytuł oryginału: Fear. A Gone Novel
Seria: GONE. Zniknęli, t. V
Wydawnictwo: Jaguar, 2012
Liczba stron: 464
Oprawa: miękka



Serie książkowe bywają ryzykowną zagrywką dla autorów. Zapytajcie sami siebie, ile razy trafiliście na cykl, który Wam się niemożliwie ciągnął i był nudny, jak flaki z olejem, a każda kolejna część nie wnosiła niczego nowego do całości? Pewnie każdy z nas, przynajmniej raz w życiu, trafił na takiego nieudanego tasiemca. Nie da się zaprzeczyć, że utrzymanie narzuconego sobie poziomu, który reprezentuje sobą pierwsza część rozpoczynająca cykl bywa naprawdę trudnym zadaniem. Jedni potrafią mu sprostać, tworząc serię, którą czyta się z wielkim zapałem od początku do samego końca. Są też tacy, którzy potrafią nieźle spartaczyć robotę. Do której z tych kategorii należy Michael Grant, autor serii GONE. Zniknęli?

Niewątpliwie do tej pierwszej, gdyż seria GONE. Zniknęli należy do tych udanych, wartych uwagi. Z jednej strony żałuję, że już się kończy, z drugiej jednak mam tak ogromną ochotę poznać zakończenie tej niesamowitej historii, że nie mogę doczekać się kolejnej, szóstej już części. O czym jest ta seria? W wielkim skrócie - o dzieciakach zamkniętych w szczelnej kopule zwanej ETAP-em. Część dzieciaków otrzymała nadprzyrodzone moce, a w na samym dnie sfery mieszka tajemniczy potwór gaiaphage zwany również Ciemnością. Na terenie kopuły dzieją się różne dziwne rzeczy, zależnie od części - raz dzieciaki walczą między sobą, raz z głodem, a raz z potworem. Tym razem przychodzi im walczyć z ciemnością pokrywającą kopułę. Tyle w skrócie.

Pierwszą część przeczytałam bardzo dawno temu i z równie wielką przyjemnością i zaangażowaniem czytam każdą kolejną część tej serii. Czasem było lepiej, czasem gorzej - takie jest ryzyko pisania serii, ale prawda jest taka, że Michael Grant poradził sobie z tym ciężkim zadaniem utrzymania wysokiego poziomu pisania na przestrzeni poszczególnych części. Choć GONE to seria młodzieżowa, to myślę, że nie tylko nastolatki znajdą przyjemność w jej czytaniu. Natomiast jeśli chodzi o tę część, czyli Fazę piątą: Ciemność, to wciąż stoi na wysokim poziomie. Nie potrafiłam się od niej oderwać, bo wreszcie mamy coraz więcej przebłysków z zewnątrz kopuły - co się dzieje z rodzicami i pozostałymi dorosłymi, którzy zniknęli z kopuły, o dzieciach, które zdecydowały się przejść na drugą stronę w swoje piętnaste urodziny i jakie jest nastawienie otoczenia i władz do tej kopuły, która wyrosła w samym centrum miasta. Jesteśmy coraz bliżej końca, coraz bliżej rozwiązania tej historii, a emocje rosną z każdą kolejną stroną. Osobiście uważam, że ta seria to nie tylko coś, co dostarcza przyjemności i emocji, ale również kawał dobrej literatury dla młodzieży, który porusza trudną tematykę - dzieciaki w ETAP-ie musiały dorosnąć niemal błyskawicznie, by przeżyć w trudnych warunkach, w jakich się znalazły, musiały podejmować najtrudniejsze decyzje, których my sami nie potrafimy sobie nawet wyobrazić, decyzje o czyimś życiu lub śmierci. GONE to świetna seria i nie mogę się doczekać jej końca - nie dlatego, że mam już dosyć tej historii, o nie. Chcę poznać jej zakończenie i mam nadzieję, że się nie rozczaruję. Tych, którzy jeszcze nie mieli okazji poznać dzieciaków z ETAP-u zachęcam do lektury.
 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Jaguar

SERIA
  1. Faza pierwsza: Niepokój
  2. Faza druga: Głód
  3. Faza trzecia: Kłamstwa
  4. Faza czwarta: Plaga
  5. > Faza piąta: Ciemność <
  6. Faza szósta: Światło
  

15 komentarzy:

  1. Ja skończyłam na czwartym tomie i ostatnio zabrałam się za ponowne przeczytanie całej serii. Teraz czeka mnie trzeci tom. Nie mogę się doczekać, aż wreszcie przeczytam ten!
    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam tylko Fazę pierwszą i jakoś mnie do dalszych nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mogę się doczekać premiery ostatniej części. : )

    OdpowiedzUsuń
  4. Również bardzo lubię tę serię i z jednej strony już chciałabym poznać rozwiązanie zagadki kopuły, ale z drugiej smutno mi, że niedługo trzeba będzie rozstać się z bohaterami. Piąta część jeszcze przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno, dawno temu, myślałam o tej serii ale jakoś tak mi przeszło, chociaż może jeszcze kiedyś po nią sięgnę! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna seria! Ja teraz biorę się za piątą część ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Już kilkukrotnie brałam się za czytanie pierwszej części, ale jakoś mnie nie ciągnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam pierwszą część serii, ale według mnie była napisana zbyt prostym językiem i denerwowały mnie te ciągłe dialogi. Jak zwróciłaś uwagę jest to seria typowo młodzieżowa, jednak wątpię żeby dorośli mogliby coś w niej szukać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Seria jest naprawdę świetna. Na razie czytałam jedynie trzy pierwsze tomy, ale jakoś nie odczuwam, aby któryś był gorszy :D "Ciemności" jestem strasznie ciekawa, ale najpierw czeka na mnie jeszcze "Plaga" :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba jednak nie skuszę się na tę serię. Jakoś mnie do siebie nie przekonuje;)

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja w dalszym ciągu nie czytałam jeszcze żadnej książki z tej serii...

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wiedziałam, że seria GONE ma 6 tomów, gdyż wydawało mi się, że ma 7 tak, jak cykl Jutro, który osobiście czytałam i polecam. Teraz wprawdzie nie mam czasu na rozpoczynanie nowej serii, ale może kiedyś się na nią skuszę w wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
  13. Cała seria nadal przede mną i kiedyś na pewno przeczytam, chociaż chyba nie w najbliższym czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta seria u mnie cały czas w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Gone gone gone... with the wind :P tak moge opisac moje plany zabrania się za tę serię. Póki co lezy (i kwiczy) na półce. Czasu brak, chęci odeszły xD

    OdpowiedzUsuń