Opowieści buddyjskie dla małych i dużych - Ajahn Brahm

Buddyzm od zawsze kojarzył mi się z wielkim spokojem i opanowaniem. Z ascetyzmem, wyrzeczeniami i dużą siłą charakteru. No i rzecz oczywista, z poważnymi mnichami o gładkich głowach. Od kiedy pamiętam, chciałam nauczyć się medytowania, aby opanować chwile niepohamowanego gniewu, które czasem mnie nawiedzają. Gdzieś tam w głębi potrzebna mi była wielka mądrość mnichów buddyjskich i ten niesamowity spokój, którym się charakteryzują. Zawsze podziwiałam to, że buddyści potrafią cieszyć się z najmniejszych rzeczy. Z ciekawością zanurzałam się w tematykę buddyzmu, która za każdym razem napawała mnie ulgą. To samo miało miejsce, gdy czytałam Opowieści buddyjskie dla małych i dużych.

Książka, o której mowa, to zbiór 108 krótkich opowiadań i historyjek zasłyszanych przez Ajahna Brahma lub takich, które faktycznie miały miejsce w jego życiu prywatnym. Podzielone są one tematycznie, na te poświęcone doskonałości i winie, miłości i poświęceniu, o strachu i bólu, o gniewie i przebaczeniu, o budowaniu szczęścia, poważnych problemach i zbawiennych rozwiązaniach, o mądrości i wewnętrznym spokoju, o umyśle i rzeczywistości, o wartości i życiu duchowym, wolności i pokorze oraz cierpieniu i uwalnianiu. Są to historie przepełnione autentycznością, szczerością i głęboką mądrością. Wielokrotnie uśmiechałam się czytając. Nie zabrakło również chwil wzruszenia.

Opowieści buddyjskie dla małych i dużych to pozornie lektura lekka i bardzo przystępna w odbiorze. Ważne jest jednak to, by dojrzeć to drugie dno, które czasem zauważamy od razu, a innym razem musimy poszukać go głębiej. Nauczyłam się przy tej książce wiele - chociażby tego, że nic nie trwa wiecznie, zarówno szczęście, ale też ból, cierpienie, problemy i ciężkie chwile. To pociesza i przynosi ulgę. Opowieści buddyjskie właśnie takie są - jak samy buddyzm - kojące, uspokajające, przepełniające szczęściem i mądrością. Gdybym powiedziała, że po przeczytaniu tej lektury nagle wszystko w moim życiu się zmieniło, jestem teraz niczym buddyjski mnich, spokojna i zadowolona z życia, skłamałabym sromotnie. Ta książka nie odmieni naszego życia, nie. Jednakże pozwoli nam zrobić pierwszy krok, by właśnie to uczynić. Sprawić, by nasze życie stało się lepsze. Byśmy cieszyli się z rzeczy drobnych, byśmy kultywowali rzadkie chwile prawdziwego spokoju, byśmy czerpali przyjemność z życia pełnymi garściami, byśmy stronili od niszczącego nas gniewu.

Cieszę się, że miałam okazję przeczytać tę krótką książeczkę. Nie przeprowadziła dramatycznej rewolucji w moim życiu. Nie sprawiła, że zdecydowałam się przejść na buddyzm. Nie przewróciła mojego życia do góry nogami. Jednakże pozwoliła mi spojrzeć na wiele spraw dotyczących codzienności z zupełnie innej perspektywy. Teraz czuję się choć ciut odrobinę mądrzejsza. I spokojniejsza również. Zachęcam wszystkich do zapoznania się z Opowieściami buddyjskimi - osobiście wrócę do niej z całą pewnością.

 Moja ocena: 7,5/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Studio Astropsychologii

8 komentarzy:

  1. Pomimo, że nie jestem buddystką, to widzę, że książeczka porusza również chrześcijańskie wartości, takie jak opanowanie przed gniewem czy pokora, dlatego "Opowieści buddyjskie" naprawdę mnie zainteresowały. Może też dlatego, że lubię takie opowiastki? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka mnie zaciekawiła już kiedyś. Jeśli gdzieś ją znajdę dam szansę

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa się wydaje, ale mimo to nie jest dla mnie :) Nie jestem religijna w żadnym kierunku ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej książce niewiele wspólnego jest z religią. To bardziej opowiastki z życia wzięte ;)

      Usuń
  4. Ciekawa jak widać po Twojej recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno ciekawa. Leży na mojej półce i czeka na swoją kolej. Zrobiłaś mi ochotę na nią. :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiem, czy się skuszę, bo generalnie nie przepadam za książkami filozoficznymi lub religijnymi (jak kto woli :P).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest książki ani o religii, ani o filozofii - to książka o życiu.

      Usuń