Freak City - Kathrin Schrocke

On, piętnastoletni chłopak, wałęsający się z przyjaciółmi po mieści bez żadnego celu. Jego myśli wciąż krążą wokół seksu, dlatego z taką przyjemnością oddaje się podrywaniu niewinnych dziewcząt, które przechadzają się ulicami. Żadnej piękności nie uda się uniknąć głupich komentarzy wypadających z ust przyjaciół Miki, jak i głośnych gwizdów wwiercających się w uszy. Nieposkromione, dojrzewające nastolatki. Wydaje się, że nie sposób ich ujarzmić. Do czasu. Jakiego? Pierwszej miłości. 

I takowa trafiła się w życiu Miki. A przynajmniej tak mu się wydaje do pewnego momentu, bo życie postanowiło zweryfikować jego uczucia, a raczej jego dziewczyny Sandry, kiedy ta oznajmiła mu, że to koniec. Nie ważne, że dobrze im się układa, a Mika kocha ją nad życie – przecież minął już rok, teraz będą się tylko ze sobą nudzić. Mika nie potrafi zrozumieć tego, co się wydarzyło. Snując się bez celu po mieście trafia do kawiarni Freak City. A tam zauważa jedną z dziewczyn, które wołali z Bastim i Calimero na ulicy.
Ona, zmienia jego świat. Piękna, zielonooka i… głucha. Mika nie wie, co przyciąga go do tej dziewczyny tak bardzo, przecież dzieli ich ogromna przepaść ciszy, której nie sposób pokonać. Ale on, wbrew sobie, rodzinie i przyjaciołom, postanawia zaprzyjaźnić się z Leą, która zdobyła jego serce jednym spojrzeniem. Przecież wypowiadane słowa to nie wszystko, jeśli ludzi łączą prawdziwe uczucia…  


Czy Mice uda się pokonać kłody, które los rzucił mu pod nogi? Czy fakt, że Lea nie potrafi usłyszeć jego głosu ani żadnej innej rzeczy na całym świecie, przeszkodzi chłopakowi w zdobyciu jej serca?

Freak City to powieść o nastolatkach, dla nastolatków – tyle możemy dowiedzieć się z tekstu umieszczonego z tyłu okładki. Kathrin Schrocke wprowadziła nas do świata dorastających chłopców, którzy po raz pierwszy zakosztują prawdziwej przyjaźni, trudów miłości i dreszczyku pierwszego stosunku. Wprowadziła nas również do świata przepełnionego głęboką, głuchą wręcz ciszą – świata osób niesłyszących. We Freak City oba te światy mieszają się. Z jakim rezultatem?

Słabym. Faktycznie, historia Miki i Lei jest przyjemna. Ciekawe love story nastolatków z zupełnie różnych światów. Bo mimo tego, że on akceptuje jej niepełnosprawność, to jego rodzina i przyjaciele traktują dziewczynę lekceważąco, tak samo zresztą, jak reszta społeczeństwa, która nie ma zielonego pojęcia o życiu niesłyszących osób. I tu spotykają się dwa sprzeczne aspekty tej powieści – jeden, który mi się spodobał i ten, który mi się nie przypadł mi do gustu.

Zacznę od tego drugiego. Aspektem, który nagminnie mnie denerwował były postacie, które wykreowała autorka. Poczynając od głównego bohatera imieniem Mika, który jak każdy dojrzewający nastolatek myślał tylko o seksie i nie potrafił zdecydować się między Leą, a byłą dziewczyną, przez Sandrę, ex Miki, która manipulowała nim, jak chciała, a ten niczym piesek na smyczy latał za swoją panią na każde zawołanie, do Bastiego i Calimero, którzy byli głupkowaci i chamscy. Chyba jestem za stara na nastolatkowe powieści o niedojrzałych dzieciakach, które próbują zakosztować dorosłego życia.

Przechodząc jednak do aspektu dobrego, który doceniam w powieści Kathrin Schrocke, to fakt, że wplotła w fabułę wątek osób niesłyszących. Dzięki temu mogliśmy zajrzeć trochę głębiej, jak to wszystko wygląda, bo ja osobiście nie zetknęłam się z żadną osobą głuchą, czy to w życiu, czy w literaturze. Myślę, że otworzy to oczy wielu nieświadomym osobom, które wyciągają pochopne i błędne wnioski. Szczególnie nastolatkom, które nierzadko potrafią dotkliwie dokuczyć ostrymi, bezpodstawnymi słowami (choć tacy pewnie po książki nie sięgają…).

W ogólnym rozrachunku wychodzi nam powieść średnia. A przynajmniej jest taka w moim mniemaniu. Myślę jednak, że dużo bardziej przypadnie ona do gustu nastolatkom, czyli czytelnikom, do których jest ona skierowana, a nie do ludzi starszych i dorosłych. Mimo tego poważnego wątku osób niesłyszących, Freak City wciąż pozostaje książką przeznaczoną dla młodzieży, więc osoby, którym skończył się wiek –naście mogą sobie podarować lekturę. 

Moja ocena: 6/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Dreams

16 komentarzy:

  1. Wydaje się być ciekawa. jeżeli gdzieś zobaczę to chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytając opis byłam przekonana że spodoba mi sie ta książka. Ale po Twoich zastrzeżeniach zaczęłam się wahać. Myślę że mogę mieć taki sam problem z bohaterami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam dokładnie to samo. Na razie się wstrzymam z zakupem tej książki...

      Usuń
  3. Niestety nie jestem już nastolatką, więc teoretycznie książka nie dla mnie, ale... jeśli stanie gdzieś na mojej drodze to chyba skuszę się na nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm... Jeśli będę miała okazję ją przeczytać to pewnie skorzystam, ale jakoś bardzo szukać jej nie będę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wgłębiam się w recenzje bo książka jeszcze przede mną, a chce ją w tym tygodniu zacząć ;). Przyznaje, że jak przyszła to ją przekartkowałam i wydaje się ciekawa. Mam nadzieję, że się nie zawiodę...

    OdpowiedzUsuń
  6. hmmm chyba poczytam jeszcze kilka innych recenzji, zanim ostatecznie podejmę decyzję dotyczącą tej książki

    OdpowiedzUsuń
  7. Tematyka mnie zachęca. Mam dosyć romansów na jedno kopyto. Tutaj jej coś innego. Z czystej ciekawości przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Teraz to już sama nie wiem. Z jednej strony chcę przeczytać "Freak City", z drugiej zaczęłam mieć obawy, czy to powieść dla mnie. Strasznie nie nie lubię, gdy główny bohater jest pantoflarzem. :/ Może dam jednak szansę tej książce ze względu na wątek niesłyszącej Lei.

    OdpowiedzUsuń
  9. Też wydaje mi się, że jestem za stara na takie powieści. Dojrzewające nastolatki są już w moim wieku (starczym, można rzec :D) bardzo denerwujące

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy wątek z niesłyszącą dziewczyną, ale chyba na razie podziękuję...

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaciekawiła mnie fabuła, szkoda, że ogólnie to średnia powieść... Mimo to, może kiedyś się na nią natknę i przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Za słaba ocena jak dla mnie by przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeśli znajdę w bibliotece to przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  14. Mimo wszystko jestem ciekawa tej książki :) Lubie tego typu historie :)

    OdpowiedzUsuń