Wybranka bogów cz.1 - P. C. Cast

Autor: P. C. Cast
Tytuł: Wybranka bogów, cz.1
Tytuł oryginału: Divine by Mistake
Seria: W kręgu mocy Partholonu
Wydawnictwo: Mira, 2012
Liczba stron: 412
Oprawa: miękka
Wreszcie w życiu Shannon Parker przyszedł czas na bezkarne i błogie lenistwo, którego tak długo wyczekiwała. W końcu nadeszły wakacje, moment odpoczynku od zgiełku szkoły i problemów rozkrzyczanych nastolatków. I mimo tego, że Shannon uwielbia swoją pracę, to nie ukrywa, że cieszy się z chwili wytchnienia, którą może wykorzystać na dopieszczanie samej siebie. Właśnie w ramach tegoż dopieszczania postanowiła wybrać się na aukcję niezwykłych przedmiotów, na której miała nadzieję upolować wyjątkową okazję. I takowa faktycznie się znalazła. Cudowna celtycka waza, która od pierwszego wejrzenia zauroczyła Shannon, musiała trafić w ręce naszej nauczycielki. Gdy wygrany przedmiot w końcu stał się własnością kobiety, jej życie nagle przewróciło się do góry nogami. Okazało się, że waza przeniosła ją do innego, alternatywnego świata, w którym nie jest już nauczycielką, a Wielką Kapłanką i Wybranką Epony.

Shannon nie może uwierzyć w to, co się stało. Jakim cudem znalazła się w tym pokręconym, zupełnie obcym jej świecie, rodem z podręcznika do historii? Przecież to niemożliwe, by nagle straciła całe swoje dotychczasowe życie. Na szczęście Shannon, z pomocą rusza jej Alanna, służąca poprzedniej Wielkiej Kapłanki Rhiannon, która wyjaśnia jej zaistniałą sytuację. Mimo, że Shannon nie potrafi zrozumieć swojego obecnego położenia, nie jest w stanie oprzeć się luksusom, jakie zgotował jej los. Bo Rhiannon, którą zastąpiła Shannon, żyła naprawdę dostatnio, niczym prawdziwa królowa. I gdy nauczycielce wydaje się, że może przyzwyczaić się do takiego życia, wychodzi na jaw, że Partholon, w którym przyszło jej mieszkać, stanął w obliczu wojny z przerażającymi i krwiożerczymi istotami, a ona sama ma wziąć rytualny ślub z kompletnie obcym jej mężczyzną, który przedstawicielem płci męskiej jest tylko w połowie.

Czy Shannon poradzi sobie z odgrywaniem nowej roli Wielkiej Kapłanki Rhiannon, w którą wpakował ją los? Czy da sobie radę z rządzeniem Parthalonem i jego ludnością? A co z jej przyszłym mężem, który jest dla niej wielką niewiadomą?

Źródło
„Wybranka bogów cz.1” to już trzeci tom z cyklu „W kręgu mocy Partholonu” autorstwa P. C. Cast, która na swoim koncie ma znany cykl „Dom Nocy” oraz cykl „Wezwanie bogini”. Jeśli miałabym określić recenzowaną przeze mnie pozycję jedną krótką frazą, powiedziałabym, że jest to romans przyprawiony nutką fantasy, w którym wszyscy cieplutko się uśmiechają (tak, słowo cieplutko występuje w książce naprawdę często).

Prawda jest taka, że „Wybranka bogów cz.1” to żadne dzieło literackie. To po prostu przyjemna i lekka w lekturze książka, która nie wnosi niczego szczególnego do naszego życia. Ot, miło się ją czyta i tyle. W mojej opinii głównym atutem tej pozycji jest główna bohaterka i tym samym narratorka romansu, czyli Shannon, która jest niezmiernie dynamiczną i rozgadaną postacią o wielkim sercu, która wielokrotnie wywołała na mej twarzy uśmiech (cieplutki!). I choć jest to kobieta dosyć prosta, która nie owija w bawełnę i nadmiernie ekscytuje się wyglądem mężczyzn, to nie można odmówić jej uroku, który sprawia, że nie sposób jej nie polubić.

Czytając tę książkę, nie mogłam nie zauważyć rzucających się w oczy sygnałów, że to czyste romansidło doprawione elementami fantastycznymi (bo przecież niecodziennie spotyka się skrzydlate i krwiożercze kreatury, które przemykają pomiędzy kochankami). I jakież było moje zaskoczenie, kiedy po skończonej lekturze i odłożeniu książki na bok stwierdziłam, że to był naprawdę miło spędzony czas. Mimo mojej awersji do romansów, które są ckliwe i naiwne, i nieszczególnie ambitne, bo nierzadko strasznie schematyczne, to muszę przyznać, że trudno było mi się oderwać od czytania. Coś jej w tej „Wybrance bogów”, że chce się ją czytać, pomimo ewidentnych zgrzytów, które udowadniają, że nie jest to lektura wysokich lotów.

Ale kto powiedział, że tylko pozycje z najwyższej półki należy czytać? Wszak czasem przychodzi czas, że chce się przeczytać coś dla czystej przyjemności i myślę, że książka P. C. Cast właśnie do takowych należy. Jest jeszcze jedna rzecz, na którą chciałabym trochę ponarzekać, czyli częste literówki, które co rusz pojawiały się w tekście i nota wydawcy, która jak na mój gust troszkę przypomina streszczenie całej fabuły. Niemniej jednak czuję, że to była naprawdę miła lektura i z chęcią sięgnę po 2 część „Wybranki bogów”.
Moja ocena: 7/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa MIRA

25 komentarzy:

  1. Bardzo bym chciała się już za to zabrać. Stoi na półeczce i czeka na swoją kolej :) Poprzednie części tejże serii okropnie mi się podobały, mam nadzieję, że z tymi będzie tak samo! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na razie odbija mi się książkami fantasy :P .
    Może kiedyś . :)
    [ksiazkowo17]

    OdpowiedzUsuń
  3. Osobiście nie mogę się doczekać kiedy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cóż, nie wiem. W "Domu Nocy" coś raziło mnie w stylu pisarskim autorki. Może kiedyś, ale nie będę jej szukać na siłę

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam zamiar zabrać się za tę książkę, gdy będzie już za mną Dom Nocy.

    OdpowiedzUsuń
  6. czytałam obie części o Shannon i spodobały mi się :)
    drugi tom jest lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od P.C.Cast czytałam tylko 3 części "Domu Nocy", ale inne powieści też są na mojej liście;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie brzmisz w tej recenzji na jakąś wybitnie przekonaną paniami Cast :D Przeczytałam z czystej ciekawości, bo ja już NIGDY WIĘCEJ nie sięgnę po nic spod ich pióra (co nie będzie Domem Nocy, bo chcę skończyć tę serię i całkiem dobrze się z niej śmieje).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A bo nie jestem jakoś wybitnie przekonana panią Cast i jej twórczością ;) Fajnie się czytało, ale dupy, za przeproszeniem, mi nie urwało :D Tak czy siak 2 część przeczytam, bo stoi na półce, ale całkiem śmiesznie się to czytało :)

      Usuń
  9. Książkę mam w planach, pani Cast wiem że nie pisze dobrze ale podobają mi się jej pomysły na powieści i tę na pewno przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Obie części warta przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja ugrzęzłam na piątym tomie Domu Nocy, więc daruję sobie na razie tę serię. Jednak nie mówię jej stanowczego "nie". Możliwe, że skuszę się na "Wybrankę bogów" jak tylko uporam się z Domem Nocy, ale jeszcze tyle części przede mną, że może to potrwać.. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Raczej nie przeczytam, chociaż ciągle wpadam na tę powieść w księgarni :)
    zapraszam :
    http://ksiazka-na-kazdy-dzien.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam za sobą pierwszy tom, ale jakoś zachwycona nie byłam, więc po kolejne raczej nie sięgnę. Choć nie powiem, przyjemnie się czytało. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że jest szał na tę serię ostatnio, może kiedyś sama po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kamilko, "Partholon" to chyba oddzielna seria, mimo że akcja ma miejsce w tym samym uniwersum, a "Wybranka bogów" to pierwszy tom nowego cyklu - "W kręgu mocy Partholonu" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, sprawdzałam na Wikipedii i na stronie P.C. Cast i to ta sama seria "Partholon" :)

      Usuń
    2. Kasia ma racje. Sprawdzałam na stronie autorki i są to dwie zupełnie inne serie. "Partholon" jest przeznaczona dla młodzieży i składa się jedynie z dwóch książek. Natomiast "W kręgu mocy Partholonu" to lektura przeznaczona dla nieci starszego grona czytelniczego. Więcej szczegółów:

      Partholon: http://www.pccast.net/youngadultparthalonbookseries.html#

      W kręgu mocy Partholonu: http://www.pccast.net/divineseries.html

      Usuń
    3. To ja już nic z tego nie wiem :D

      Usuń
    4. Też zerknęłam na Wikipedię, ale na polskiej stronie jest błąd. Cytuję angielską stronę:
      Divine
      The Divine Series (also known as the Partholon Series) was first published in UK. Written by P.C. Cast, this series is about the life of Shannon Parker - a high-school English teacher in Oklahoma - after she is transported to another world, a new world with its completely different ways! The third part (Divine by Blood) of the series goes on to span the life of her "mirror image" Rhiannon's daughter Morrigan. It transports Shannon Parker into a parallel world known as Partholon, a place rich in passion, magic and centaurs!
      Divine by Mistake or Goddess by Mistake, 21 April 2001
      Divine by Choice, 1 December 2006
      Divine by Blood, 2007
      Divine Beginnings, 2009
      [Partholon
      Main article: Partholon (series)
      Elphame's Choice, 2004 (ISBN 0-373-80213-7)
      Brighid's Quest, 2005 (ISBN 0-373-80242-0)

      Uf, dużo tego. Zresztą linki podane przez Talę też to wyjaśniają :)

      Usuń
    5. Dobrze więc, poprawiam swój błąd i dziękuję Tobie oraz Tali za zwrócenie mi uwagi - sama kompletnie się w tym poplątałam, ale cieszę się, że ktoś zwraca uwagę na takie szczegóły i stoi na straży, żeby mnie zaalarmować :D

      Dzięki! :*

      Usuń
    6. Nie Twój błąd, tylko jakiegoś łosia, który wstawia błędne informacje na wiki ;)

      Usuń
  16. Nie lubię fantastyki. Romansów też nie za bardzo, więc na połączenie jednego i drugiego zdecydowanie się nie skuszę. Myślę, że niewiele stracę.

    OdpowiedzUsuń