Faza druga: Głód - Michael Grant

Autor: Michael Grant
Tytuł: Faza druga: Głód
Tytuł oryginału: Hunger. A Gone Novel.
Seria: Gone:Zniknęli, t. II
Wydawnictwo: Jaguar, 2010
Liczba stron: 544
Oprawa: miękka 

Przeczytaj fragment

Zamknięte w ETAP-ie dzieciaki, bez nadzoru dorosłych, pozbawione głosu rozsądku. Na początku zniknięcie wszystkich mieszkańców powyżej piętnastego roku życia, wydawało się fantastycznym rozwiązaniem. Któż nie chciałby pozbyć się wciąż rozkazujących rodziców, by móc zajadać się słodkościami do woli, oglądając telewizję całymi dniami? Każdy. Ale zabawa w pewnym momencie dobiega końca i zaczynają się problemy. Chaos narasta, a wyjścia z ETAP-u nie widać.  Ktoś musi objąć władzę nad rozszalałym towarzystwem, które w głównej mierze składa się z nieodpowiedzialnych i zagubionych dzieci. A chętnych do rządzenia nie brakuje – rozpoczynają się więc zaciekłe i krwawe walki o władzę. Krwawe, bo dzieciaki odkrywają w sobie niesamowite nadnaturalne siły, które okazują się być skutkiem promieniowania, przez który powstał ETAP.

Teraz, trzy miesiące po burzliwych wydarzeniach i wojnie pomiędzy Perdido Beach a Coates Academy zapanował względny spokój. Względny, gdyż na horyzoncie majaczy wizja kolejnego wielkiego problemu, z którym nie da się uporać siłą. Sam, który objął władzę nad dzieciakami z Perdido Beach poradził sobie z Cainem, Drakem i Dianą, którzy od początku ETAP-u knują przeciwko Samowi i jego przyjaciołom, ale chłopak nie widzi sposobu by uporać się z nadchodzącym głodem. W Perdido Beach zaczyna brakować jedzenia, co bardzo wyraźnie odbija się na mieszkańcach. Coraz więcej dzieci skarży się na pusty, wygłodniały żołądek, a Sam nic nie może na to poradzić, gdyż on sam tęskni za ulubionymi daniami, o których w ETAP-ie może tylko pomarzyć.

W Perdido Beach znów rodzi się chaos. Dzieciaki podważają autorytet Sama, który nie potrafi poradzić sobie z natłokiem problemów, które zrodził ETAP. Chłopak zaczyna tracić siły, które wkrótce okażą mu się bardzo potrzebne, gdyż Caine ze swoją świtą z Coates Academy znów planuje atak na dzieciaki z Perdido Beach. Czy Sam poradzi sobie z nadchodzącym głodem, który ogarnia cały ETAP? Czy uda mu się kolejny raz pokonać Caine’a? A co z tajemniczą Ciemnością, która czai się gdzieś w kopalni na pustyni, chcąc zawładnąć dzieciakami w ETAP-ie?

„Faza druga: Głód” to już drugi tom z sześciotomowej serii „Gone: Zniknęli” autorstwa Michaela Granta. Opowiada on o przygodach dzieciaków zamkniętych w tajemniczej kopule, którą zwykli nazywać ETAP-em. Promieniowanie, które stworzyło ETAP, sprawiło, że niektórzy z mieszkańców kopuły otrzymali nadprzyrodzone moce, jak umiejętność poruszania się z prędkością światła, strzelanie ogniem z rąk czy nadludzka siła. Bez nadzoru dorosłych i z ograniczonymi zapasami, życie dzieciaków nie należy do najłatwiejszych, szczególnie, że są tacy, którzy łakną władzy bardziej niż czegokolwiek innego na świecie i chcą tę władzę zdobyć za wszelką cenę.
Źródło
 Z serią GONE miałam okazję zapoznać się już jakiś czas temu. Pierwszy tom połknęłam w tempie błyskawicznym i tak też było z tomem kolejnym. Choć od przeczytania pierwszej części minęło sporo czasu, nie miałam problemu z ponownym wdrożeniem się w fabułę i w losy głównych bohaterów. Dzięki autorowi, który przypominał czytelnikowi najważniejsze wątki, przywołanie w pamięci poprzednich wydarzeń okazało się naprawdę łatwe.

Muszę przyznać, że seria ta skradła moje serce i już nie mogę się doczekać, kiedy będę miała okazję sięgnąć po kolejny, trzeci już tom. Książkę czyta się błyskawicznie i z wielkim zaangażowaniem. Fabuła wciąga tak głęboko, że nawet po odłożeniu na bok lektury, wciąż myśli się o bohaterach i o tym, co może się następnie wydarzyć. Wszystko w miej ma swój cel i sens, że po prostu chce się czytać, dla czystej przyjemności. Do tego wszystkiego nie brakuje w niej szaleńczych zwrotów akcji, które zaskakują czytelnika, któremu nie pozostaje nic innego, jak wstrzymać oddech w niecierpliwym oczekiwaniu.

Polubiłam bohaterów, nawet tych negatywnych, którzy idealnie równoważą obecność tych pozytywnych. W książce tej bardzo widoczny jest główny motyw – walka dobra ze złem. Pozostaje kwestia tego, co tym razem wygra, gdyż nie zawsze oczywistym jest, że wygra jasna strona człowieczeństwa. Rozbudowane wątki i bogate charaktery postaci. Ciekawe dialogi, w których nie brak poczucia humoru i ciętych ripost. Dzieciaki, które musiały dojrzeć w błyskawicznym tempie – bo w ETAP-ie nie ma miejsca na dziecięcą naiwność i nieodpowiedzialność, każdy musi stać się dorosłym. Wszystko to znajdziecie w dziele Michaela Granta.

Z całego serca polecam wszystkim tym, którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z serią GONE – naprawdę warto. Nie jest to arcydzieło literatury ani żadna wymagająca lektura, ale niesamowita dawka czystej przyjemności z czytania – dla mnie super, a Ty, skusisz się?
Moja ocena: 9/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Jaguar

 

16 komentarzy:

  1. serię mam na oku, jednak póki co nie dorwałam 1 tomu

    OdpowiedzUsuń
  2. Cztery tomy mam za sobą, piąty czeka na półce. Wpierw jednak chcę przeczytać je jeszcze raz, bo od ostatniego razu, gdy miałam tą serię w łapkach minęło sporo czasu :p

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, teraz muszę skądś zdobyć piąty tom ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się całkiem ciekawie:) Niedawno kupiłam pierwszy tom, więc nie mogę się doczekać lektury!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czycham na nią od dawien dawna, a jakoś nadal nie wpadła w moje ręce. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak na razie przeczytałam pierwszy tom.
    Byłam nim oczarowana, więc z pewnością w najbliższym czasie sięgnę po kontynuacje;)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszą część niedawno połknęłam z przyjemnością, teraz poluję na drugą :D
    Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  8. Tyle dobrego ciągle czytam o tej serii, że w końcu muszę się za nią zabrać;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja bym dała nawet 7/10. Nie przypadła mi ta część do gustu.
    Zapraszam do mnie http://invisibl3e.blogspot.com/
    PS. Dodałam do obserwowanych. Jeśli chcesz to się zrewanżuj :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie i owszem, przypadła do gustu, dlatego ocena taka, a nie inna. A co do zaproszenia to nie, dziękuję - to nie fotka.pl, żeby liczyć na rewanżyk i zapraszać na swój profilek/blogasek. Wybacz, ale jeśli będę miała ochotę Cię odwiedzić to to uczynię, nie będę potrzebowała dodatkowej zachęty, która prawdę mówiąc działa wręcz odwrotnie ;)

      Usuń
  10. Cały czas poluję na pierwszą część

    OdpowiedzUsuń
  11. Na bank przeczytam - tylko najpierw tom pierwszy!

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę zacząć od pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę się zabrać za tą serię.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię tą serię. Wydaje mi się, że z tomu na tom staje się co raz lepsza, chociaż różne krążą opinie na ten temat :P

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. To rewelacyjna seria i dość oryginalna. Polecam każdemu, chociaż piąta część nieco mnie zawiodła.

    OdpowiedzUsuń