Zjawiska paranormalne - praca zbiorowa

Autor: praca zbiorowa
Tytuł: Zjawiska paranormalne
Seria: Poznać i zrozumieć człowieka
Wydawnictwo: G+J Książki, 2012
Liczba stron: 104
Oprawa: miękka
Granice ludzkiego umysłu i psychiki człowieka bywają niezbadane. Mimo wielu prób, których podejmowali się naukowcy, niektóre aspekty wciąż pozostają dla nas tajemnicą. Jednakże niektóre paranormalne zjawiska, których początkowo nie potrafiliśmy logicznie wytłumaczyć, przestały nas dręczyć, zmieniając się w obalone mity. O czym mowa? O jasnowidzeniu, wróżkach, duchach, hipnozie czy najzwyczajniejszych przesądach. Skąd się wzięły? Jak zakorzeniły się w ludzkiej psychice nierzadko siejąc spustoszenie? Jak je wyjaśniono? Na te i wiele innych pytań, odpowiedzi znajdziecie w zbiorowym opracowaniu Wydawnictwa G+J Książki, zatytułowanym „Zjawiska paranormalne. Poznać i zrozumieć człowieka”.

Ta niewielkiej objętości książeczka, to zlepek zaledwie 11 krótkich tekstów, które koncentrują się na różnych zagadnieniach, które zaliczyć możemy do zjawisk paranormalnych. I tak, wśród tekstów znajdziemy informacje dotyczące: przesądów, wróżbitów, horoskopów, jasnowidzów, telepatii, świadomego śnienia, hipnozy, halucynacji, duchów czy rzekomych cudów. Teksty te przedstawiają nam badania i opinie osób zajmujących się danym zagadnieniem, przybliżają nam historię omawianych zjawisk, by w końcu, w większości wypadków, obalić dotyczący ich mit.

Źródło
Osobiście bardzo lubię tematykę zjawisk paranormalnych i gdy tylko mam ku temu okazję, lubię o takich rzeczach poczytać lub posłuchać. Moją szczególną uwagę przykuł tekst o świadomym śnieniu i przesądach – przy tym drugim temacie miałam okazję pośmiać się sama z siebie. Bo kto nie reaguje wstrętem na czarnego kota przebiegającego mu przed nosem? Albo, kto nie cieszy się z widoku kominiarza, ochoczo łapiąc za guzik? A co z wrzucaniem pieniążka do fontanny, żeby wrócić w dane miejsce? Tak, Wy też to robicie!

Publikacja ta obfituje w ogrom fascynujących informacji, o których nie miałam najmniejszego pojęcia. Chociażby te przesądy – nie wiedziałam skąd się wziął zabobon z kominiarzem czy z pukaniem w niemalowane drewno. Teraz już wiem! A to nie wszystko, czego można się dowiedzieć z tej niewielkiej ilości stron. Nie spodziewałam się, że hipnoza może mieć zastosowanie w sporcie. Nie wiedziałam, że alpiniści mają nagminne problemu z halucynacjami. Nie miałam pojęcia o wielu innych rzeczach, których mogłam się dowiedzieć dzięki „Zjawiskom paranormalnym”.

Jedynym mankamentem, który widzę w tej pracy jest jej objętość. Gdy już się zaczytałam, nie potrafiłam skończyć, taka byłam zafascynowana. Nie da się też zaprzeczyć, że nieźle się ubawiłam, bo niektóre fragmenty są wręcz absurdalne i komicznie śmieszne. Niestety, nagle okazało się, że przewracam ostatnią już stronę zwiastującą koniec czytania i koniec wysypu nowych wiadomości. A szkoda, bo to naprawdę ciekawa książka (a raczej książeczka, ze względu na te niewiele ponad 100 stron), z którą warto się zapoznać, szczególnie, jeśli zjawiska paranormalne są czyimś zainteresowaniem.

Mimo nieskrywanego niedosytu w lekturze polecam wszystkim sympatykom zjawisk paranormalnych i nie tylko. Ta niewielkiej objętości publikacja skrywa w sobie wiele interesujących informacji, które warto poznać – a nuż będzie można zabłysnąć wiedzą wśród znajomych?  
Moja ocena: 8,5/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa G+J Książki

10 komentarzy:

  1. Po tej recenzji bardzo chętnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś zdecydowanie dla mnie, ale już z góry żałuję, że takie krótkie...

    OdpowiedzUsuń
  3. z chęcią zapoznałabym się z tą książką :) lubię czytać teksty o tym, co niewytłumaczalne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie bym sięgnęła. Szkoda tylko, że taka krótka ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już wcześniej zauważyłam tę książkę i nadal jestem nią zainteresowana. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Rzadko sięgam po książki o podobnej tematyce, ale zjawiska paranormalne bardzo mnie interesują. Chciałabym wiedzieć co, jak, dlaczego? :) Chętnie przeczytam tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś bardzo interesowały mnie zjawiska paranormalne, teraz się boję tego wszystkiego i wolę nie wiedzieć, nie czytać ;D

    OdpowiedzUsuń