Łowca dusz - Alex Kava

Autor: Alex Kava
Tytuł: Łowca Dusz
Tytuł oryginału: The Soul Catcher
Seria: O Maggie O'Dell
Wydawnictwo: Mira, 2004
Liczba stron: 480
Oprawa: miękka

Są na świecie ludzie, którzy urodzili się z ogromnym darem przekonywania. Za pomocą kilku słów i gestów potrafią nakłonić innych do czego tylko zechcą. Niestety, w niektórych przypadkach dar ten wykracza poza pewną granicę, przekraczając którą zamienia się w dar manipulacji. Umiejętne przekonywanie do drobnych spraw zaczyna przeradzać się w wykorzystywanie słabości innych w celu uzyskania osobistych korzyści. Przerażające jest to, do jakich rzeczy potrafi przekonać nas manipulant. Pod pozorem troski o nasze własne dobro, sprawia, że oddajemy mu wszystkie pieniądze, cały dobytek, a nawet duszę.

Do takich właśnie ludzi zalicza się wielebny Joseph Everett, charyzmatyczny przywódca sekty religijnej. Dzięki swoim porywającym przemowom i darowi przekonywania, sprawił, że setki ludzi stanęły u jego boku, by sprzeciwić się działaniom okrutnego i zakłamanego rządu. Ale metody działania wielebnego wykraczają poza granice działań zgodnych z zasadami kościoła czy własnego sumienia.  Dlatego właśnie pierwsze podejrzenia w sprawie morderstw młodych kobiet padają właśnie na Josepha Everetta.

Agentka specjalna Maggie O’Dell, która specjalizuje się w portretach psychologicznych seryjnych morderców, znów ma nie lada zagadkę do rozwikłania. Brutalne morderstwa młodych kobiet, które miały miejsce w ostatnim czasie wskazują tylko jedno – wielokrotnego zabójcę, któremu przyjemność sprawia zadawanie cierpienia, kiedy to z lubością może przyglądać się życiu ulatującemu z ciała ofiary. Tylko kto jest sprawcą? Czyżby podejrzenia padające na wielebnego Everetta były słuszne? Maggie wie, że rozwiązanie tej zagadki nie będzie łatwe, szczególnie kiedy pracę utrudnia uciążliwy fotoreporter szukający sensacji.

Czy mordercą faktycznie jest przywódca sekty religijnej? A może ktoś nie bez przyczyny stara się zrzucić winę na Everetta, by samemu pozostać w cieniu, z daleka od macek sprawiedliwości i policji? Czy Maggie uda się schwytać mordercę na czas?

Źródło
Alex Kava po raz kolejny zabiera nas w fantastyczną podróż do świata agentki specjalnej Maggie O’Dell. Pamiętam, że początkowo, mimo wielu pozytywnych komentarzy na temat jej twórczości, pozostawałam sceptyczna. Nie chciałam dać się ponieść zachwytom po raz kolejny, bo z doświadczenia wiem, że nie wychodzi to na dobre ani mnie, ani książce (rosnące wymagania często okazują się być niezaspokajane). Ale gdy przeczytałam pierwszy tom serii o Maggie nie było już mowy o tym, by nie dać się zwariować. Teraz pochłaniam każdą kolejną część cyklu bez najmniejszych oporów czy nawet odrobiny sceptycyzmu. Szczerze mogę wyznać, że uwielbiam Kavę, jej twórczość i główną bohaterkę serii.

A skąd we mnie to nieskrywane uwielbienie? A stąd, że Kava odwala kawał naprawdę dobrej roboty przy każdej swojej książce. Zdarzają się drobne upadki, ale równoważone są one przez widoczne wzloty, których nie brak w serii. Jednym z atutów twórczości Kavy z całą pewnością jest główna bohaterka Maggie O’Dell, która od początku zaskarbiła sobie moją sympatię przez to, że to kobieta silna, inteligentna, uparta i odważna – nie każdy potrafiłby zmierzyć się z tyloma seryjnymi mordercami z iloma Maggie miała do czynienia. Jej postać jest bardzo dobrze rozwinięta – na przestrzeni różnych tomów jej charakter jest wzbogacany o nowe szczegóły, które dopełniają jej wizerunku. O’Dell to totalne przeciwieństwo kobiecych postaci w literaturze, które nie rzadko kreowane są na bohaterki głupiutkie, naiwne i zwisające z ramienia silnego, przystojnego samca. O nie, to na Maggie faceci mogą się opierać.

Drugim atutem „Łowcy dusz” i twórczości Kavy jest  fabuła, która zawsze potrafi mnie zaskoczyć (nawet, jeśli czytam serię w złej kolejności ;)). Kava pisze w taki sposób, że ciężko domyślić się, kto tak naprawdę jest mordercą. Dopiero na sam koniec buduje napięcie, które powoli odkrywa przed nami głęboko skrywaną prawdę i jedyne, co nam pozostaje, to wstrzymać oddech, by później wyszeptać: „o boże!”. Co więcej, Kava wprowadza do treści rozdziały, w których narracja prowadzona jest z perspektywy mordercy, co dodaje całej akcji smaczku i dreszczyku niepewności.

Może zapytacie mnie, gdzie podziały się mankamenty „Łowcy dusz”. Mnie nie pytajcie, bo takowych nie zauważyłam. Patrząc na serię, której niestety jeszcze nie przeczytałam w całości (a może na szczęście, bo kupa przyjemności wciąż przede mną), można zauważyć tomy, które są nieco gorsze albo takie, które są nieco lepsze. Niemniej jednak w ogólnym rozrachunku cykl trzyma się na równym, a co najważniejsze, wysokim poziomie. Jeśli ktoś jeszcze nie zna twórczości Alex Kavy i agentki specjalnej Maggie O’Dell, niech sięga śmiało. Polecam z całego serca!
Moja ocena: 8.5/10

Pozostałe tomy:  

22 komentarze:

  1. Od tej wlasnie powieści zaczęła się moja przygoda z Kavą! Przepadłam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie moje klimaty. Pozdrawiam i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. książka przede mną, lubię twórczość Kavy, więc z pewnością sięgnę! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam, ale postaram się to zmienić

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej! Założyłem bloga z recenzjami książek. Byłoby mi miło, gdybyś wpadła do mnie. Pozdrawiam :) http://ksiazki-legera.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zaproszenie - jeśli będę miała ochotę, z pewnością wpadnę ;) A na przyszłość proszę o nie robienie z mojego bloga tablicy ogłoszeń/reklamy ;)

      Usuń
  6. Jestem ciekawa twórczości Kavy, więc na pewno po nią sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam już przyjemność z książkami Alex Kavy i bardzo polubiłam twórczość tej pani. Dawno jednak nie miałam przyjemność czytać żadnego jej kryminału, więc z całą pewnością muszę to nadrobić.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. na pewno sięgnę po tę książkę bo od dawna mam ją w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Aż wstyd się przyznać, że nie przeczytało się nawet jednej pozycji autorstwa Alex Kavy. Koniecznie muszę to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie przeczytałam ani jednej jego książki, ale na pewno to nadrobię w przyszłości. A nie miałam nigdy w swoich łapkach żadnej Jego powieści z tego względu, że Christie wystarcza mi na razie. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię czytać o manipulacji i sektach, w każdym wydaniu. :) Chętnie dam szansę tej pozycji. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam książki tej autorki, ale "Łowca dusz" jakoś nie do końca mnie przekonał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać, różnie to bywa z czytelnikami ;D U mnie podobnie było z "Granicami szaleństwa" - raz bywa lepiej, a raz gorzej - grunt to się nie zniechęcać po jednym, średnim tomie do całej serii ;)

      Usuń
  13. I kolejna osoba, która przekonuje mnie do twórczości Kavy :) Dziś na moja półkę powróci "Śmiertelne napięcie" pożyczone koleżance, więc jak najszybciej się za nie zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja również (podobnie jak Sabinka)rozpoczęłam przygodę z Kavą od tej pozycji. To było lata świetlne temu ale pamiętam, że czytałam "Łowcę dusz" z wypiekami na twarzy. Przede mną jeszcze kilka książek z Maggie O’Dell w roli głównej, muszę się za nimi rozejrzeć w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niedawno czytałam 'Zło konieczne' Kavy, w której autorka nawiązuje do wcześniejszej książki 'Dotyk zła' i porusza problem molestowania seksualnego przez księży. Podoba mi się styl pisania tej autorki, napięcie jakie buduje i zakończenie, które zaskakuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Mnie też bardzo spodobał się styl Kavy. Zastanawia mnie tylko, o co chodzi z tymi duchownymi - najpierw molestowanie chłopców przez księży, teraz "Łowca dusz". :)

      Usuń
  16. Niestety, Kava nadal przede mną...

    OdpowiedzUsuń
  17. A tej części to ja jeszcze nie czytałam ;). No ale jak się domyślasz to się zmieni ;). Tylko chyba nie za szybko bo mój egzemplarz jest w Jastarni...

    OdpowiedzUsuń