Cosmopolis - Don DeLillo

Autor: Don DeLillo
Tytuł: Cosmopolis
Tytuł oryginału: Cosmopolis
Wydawnictwo: Noir sur Blanc, 2012
Liczba stron: 172
Oprawa: miękka

Eric Packer, multimiliarder, którego życie toczy się pomiędzy białą, ekskluzywną limuzyną a luksusowym, czterdziestoośmiopokojowym apartamentem za grube miliony. Ożeniony z najsławniejszą dziedziczką ogromnej europejskiej fortuny. Codziennie, bawiąc się pieniądzem i przewidywaniem rynku, tańczy na cienkiej linie, pod którą widać tylko przepaść bankructwa. Tego dnia ma kaprys – udać się do fryzjera. Jednak dzień ten wcale nie będzie zwykłą wycieczką po mieście. To będzie dzień wyjątkowy, który na zawsze pozostanie w pamięci Erica.

Podczas podróży przez ulice Manhattanu, Eric oraz jego ochroniarze, zdają sobie sprawę, że miasto jest całkowicie sparaliżowane. Tłumy ludzi, które niczym mrówki rozpełzły się po mieście. Samochody w niekończących się ogonach zakorkowanych ulic. A wszystko to przez prezydenta, który postanowił pojawić się w Nowym Jorku. Przez kondukt żałobny, ciągnący się przez całe śródmieście, na cześć sławnego rapera. Przez zamieszki wywołane dzikimi i chaotycznymi protestami antyglobalistów. A gdzieś pośród tego rozpalonego tłumu skandującego swe przekonania w nadziei, że zostaną usłyszani, czai się prawdziwe zło – ktoś, kto chce pozbawić Erica życia.

Źródło
Jeden dzień, w którym zdarzyło się tak wiele. Przerażająca wizja przyszłości, rzeczywistości, która może mieć miejsce, choć wcale nie musi. Chaos, okrucieństwo, cynizm i brak jakiegokolwiek celu. Eric jest impulsywny i kapryśny, goni za własnymi rządzami, nic się dla niego nie liczy prócz własnej satysfakcji. Czy rzeczywistość właśnie tak będzie wyglądać? Przepełniona cynicznymi, wyrachowanymi kreaturami, które istnieją dla samego bycia, bez konkretnego celu? Świat Erica, to świat z najgorszych koszmarów sennych.

Mówi się, że urodzony w 1936 roku Don DeLillo, to jeden z najwybitniejszych autorów współczesnej prozy amerykańskiej, na koncie którego pojawiło się wiele dzieł, m.in. Pies łańcuchowy, Biały szum czy też Podziemia. Według noty wydawcy Cosmopolis to „hipnotyzujący literacki tour de force* traktujący o współczesnej metropolii, stechnicyzowanym człowieczeństwie i marzeniu nieśmiertelności”. Czy zostałam więc zahipnotyzowana?

Niekoniecznie. Cosmopolis to lektura trudna w odbiorze i zrozumieniu – przynajmniej jak na mój gust. Mimo tego, że jest w niej coś magnetycznego, co nie pozwalało mi się od niej oderwać, to wciąż mam wrażenie, że nie do końca dotarła do mnie cała idea i to, co autor miał na myśli. Chyba nie dla mnie rozbudowane metafory, skomplikowane, często niezrozumiałe dialogi i chaotyczna fabuła. A właśnie takie mam odczucia po przeczytaniu książki DeLillo. Może gdyby przeczytać ją jeszcze raz, jakieś ukryte klapki w głowie mogłoby się otworzyć, rzucając nowe światło na sens tej książki, ale szczerze powiedziawszy, trudno będzie mi znaleźć chęci na ponowne zapoznanie się z jej treścią. Książka jest kontrowersyjna, przez wizje, jakie roztacza przed czytelnikiem. Bo gdy wyobrazić sobie, że rzeczywistość przedstawiona w Cosmopolis naprawdę mogłaby istnieć, to gęsią skórkę mamy gwarantowaną.

Niemniej jednak nie potrafię się tutaj odnaleźć. Nie przypadliśmy sobie z DeLillo do gustu, tyle. Jeśli jednak ktoś ma ochotę na poznanie twórczości tego autora, która łatwym kąskiem nie jest, niech próbuje, może warto. Dla mnie było zbyt niejasno, chaotycznie i po prostu dziwnie.  

* tour de force fr., wyczyn, czyn będący dowodem siły a. zręczności
Moja ocena: 5/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości  p. Anny oraz Oficyny Wydawniczej Noir sur Blanc

> 22 czerwca 2012r. w kinach pojawi się ekranizacja Cosmopolis z Robertem Pattinsonem w roli głównej. Oto zapowiedź filmu: <


 Obejrzycie? :)

23 komentarze:

  1. Chyba sobie odpuszczę książkę,a film może kiedyś obejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie widziałam zapowiedź tego filmu :) Książka niestety ni nie dla mnie :) Ale bardzo ciekawa recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książką i film chyba nie dla mnie. Pattinson trochę mi się przejadł:p

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba nie przeczytam. Nie ciekawi mnie ta książka

    OdpowiedzUsuń
  5. Film kiedyś obejrzę z pewnością, a jak będzie z książką...jeszcze zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uuu, niziutko oceniłaś!
    Może kiedyś przeczytam, zobaczy się. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Początkiem mnie zaciekawiłaś:) do tego ta okładka..sama jestem chaotyczna to może ją ogarnę:D a co do zapowiedzi filmu jestem w szoku że Pattinson tak się zmienił!! jak widziałam go w pierwszej części zmierzchu to się z niego śmiałam był beznadziejny...a teraz...widać, że się wiele nauczył:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o filmie. Czasami tak jest, że jak wraca się do jakiejś książki to można zrozumieć rzeczy, które za pierwszym razem były niejasne. Film obejrzę dopiero po przeczytaniu książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre rzeczy gdzieś po prostu umykają, więc czasem warto sięgnąć jeszcze raz, ale w tym wypadku nie wiem czy mam na to ochotę, nie przypadł mi do gustu styl DeLillo, mimo że koncepcja była całkiem niezła. Zobaczymy jak to pokażą w filmie ;)

      Usuń
  9. Ja pomimo Twojej recenzji chcę ją przeczytać i wyrobić sobie własne zdanie :) Ale podstawa to dobra kolejność, najpierw książka, potem film! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze ;) Jestem ciekawa innych opinii i wrażeń, bo u mnie jak widać było średnio. Widać nie mój typ literatury i tyle ;) A co do kolejności, to człowiek uczy się na błędach - czytanie książki po obejrzeniu filmu to tragedia ;)

      Usuń
  10. Sama nie wiem, czy przeczytać. Jak na razie się wstrzymam. Może jak wpadnie w moje ręce, to się skuszę :) A filmu raczej nie obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. też dostałem xD
    Liczę mimo wszystko na dobrą lekturę ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci takowej ;D Jestem ciekawa Twoich wrażeń, także czekam na recenzję ;D

      Usuń
  12. musiałabym się dwa razy zastanowić, zanim sięgnęłabym po tę książkę
    nie jestem do końca do niej przekonana

    OdpowiedzUsuń
  13. Sama nie wie, ale pewnie jak wpadnie w moje ręce to dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Recenzji nie czytam, bo za chwilę będę się zabierała za tę książkę. Widziałam za to ocenę. Dla mnie 5 to nisko, ale nie będę się zrażać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabieraj się, zabieraj - jestem ciekawa Twoich wrażeń po jej przeczytaniu ;)

      Usuń
  15. Niestety nie jestem w stanie strawić wszystkiego co wiąże się z Pattinsonem,ale książkę chętnie przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Hmm, z opisu wynika, że o chyba nie jest książka trafiająca w mój gust, a poza tym nie polecasz, więc odpuszczę:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka wydaje się ciekawa, ale po przeczytaniu recenzji raczej ją sobie odpuszczę... ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Już zarys fabuły nie przyciągnął mnie zbytnio, a Twoja recenzja tylko utwierdziła w przekonaniu, że lepiej zrobię jak dam sobie z tą książką spokój.

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że jednak odebrałam ją trochę lepiej. Najpewniej dlatego, że ów chaos, o którym wspominasz w ogóle mi nie przeszkadzał, a jedynie pogłębił to niezwykłe uczucie, towarzyszące mi podczas lektury. Zgadzam się, że to powieść trudna, skomplikowana, nieco nieprzyjemna, ale na pewno warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń