Front burzowy - Jim Butcher

Autor: Jim Butcher
Tytuł: Front burzowy/ Storm Front
Wydawnictwo: MAG, 2011
Seria: Akta Dresdena
Liczba stron: 446
Oprawa: miękka ze skrzydełkami

Jak załatwia się sprawy w świecie, w którym, w zakamarkach ciszy i mroku, kryją się nadprzyrodzone moce i stworzenia, których ludzki umysł nie potrafi zaakceptować? Co zrobić, gdy tajemniczy świat zaczyna panoszyć się w szarej rzeczywistości, zastraszając ludzi, doprowadzając do ich śmierci? Jak policja radzi sobie z kryminalistami rodem z powieści fantasy? Odpowiedzią na wszystkie te pytania, może być tylko jeden człowiek – Harry Dresden.
Harry to mag, który swoją moc wykorzystuje do tego, by pomagać chicagowskiej policji. Jako że w przeszłości zabawiał się czarną magią, teraz ponosi tego konsekwencje – jeśli złamie Prawo Białej Rady może się pożegnać z życiem. Tak więc wykorzystuje swoje umiejętności by jako tako funkcjonować w codziennym świecie, nie narażając się na gniew ze strony Białej Rady. Chcąc opłacić czynsz za skromne mieszkanie cuchnące spalonym drewnem, Dresden zajmuje się sprawami, których policja nie potrafi rozwiązać. Dlaczego? A dlatego, że śmiertelnikowi trudno rozwiązać sprawy, w które wmieszane są wampiry, wróżki czy chociażby magowie.

Właśnie w jedną z takich spraw Harry został zaangażowany. Brutalny mord dwójki kochanków, do którego nie mogło dojść za sprawą zwykłego śmiertelnika. Dresden wokół miejsca zbrodni wyczuwa obecność silnej magii. Tylko w jaki sposób można pozbawić kogoś serca, nie będąc w pobliżu ofiar? Harry musi znaleźć odpowiedź na to pytanie. I to szybko, bo sprawca nie chce, aby ktokolwiek dowiedział się o jego tożsamości, w szczególności ktoś taki jak Dresden. Mag, który potrafi w niekonwencjonalny sposób dojść do głęboko skrywanej prawdy…

„Front burzowy” to pierwszy tom cyklu zatytułowanego Akta Dresdena, autorstwa Jima Butchera, opisujących przygody maga, który postanowił ujawnić swoją tożsamość światu, który jak dotąd zamknięty był na paranormalne istoty. Pomieszanie fantastyki z kryminałem, doprawione szczyptą humoru – czy to dobra mieszanka, warta uwagi czytelnika?

Szczerze przyznam, że mam mieszane uczucia, co do tej lektury. Dlaczego? Dlatego, że z jednej strony jest to jak najbardziej poprawnie napisana książka, ze spójną fabułą, w której nie ma żadnych zgrzytów i niedomówień, w której nie brakuje emocji i zwrotów akcji, zaskakujących wydarzeń i interesującego głównego bohatera, ale z drugiej strony czegoś w niej brakuje, tego czegoś, co rzuca na kolana i sprawia, że książka w jakiś sposób nas zachwyca czy zaciekawia, wyróżniając się spośród innych.

Tak jak już mówiłam, fabuła jest jak najbardziej spójna i całkiem ciekawa. Spodobało mi się połączenie kryminału z fantasy, które przyprawione było szczyptą dowcipu, który serwował nam główny bohater, Harry Dresden. Właśnie ten humor i główny bohater przykuły moją uwagę. Zapałałam jakąś nieokreśloną sympatią do tego, nieco nieporadnego bohatera, który non stop wpada po uszy w jakieś tarapaty, ale zawsze, jakimś szczęśliwym zrządzeniem losu potrafi się z nich wykaraskać.

Jednakże mimo wszystko czuję jakiś niedosyt i wciąż chcę czegoś więcej. Może w kolejnej części Autor zaspokoi mój apetyt na to, by zostać rzuconą na kolana? „Front burzowy” jak najbardziej jest książką, po którą warto sięgnąć, szczególnie jeśli ktoś jest fanem powieści fantasy i sensacji – naprawdę fajne połączenie. Niemniej jednak, nie posiada czegoś, co wyróżniłoby ją na tle innych książek, które zalewają rynek. Nie jest ani gniotem, ani dziełem wybitnym. Ale z drugiej strony, kto powiedział, że bycie „średniakiem” jest złe? Sprawdźcie sami, czy przypadną Wam do gustu przygody Dresdena ;)
  Moja ocena: 7/10
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa MAG

20 komentarzy:

  1. Chyba nie dla mnie. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niby nie całkiem w moim guście, ale od czasu do czasu lubię takie klimaty. :) Twoja recenzja brzmi bardzo zachęcająco, więc będę się rozglądała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi zachęcająco. Na pewno rozejrzę się w Empiku ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz może porównanie do prozy Mike Careya? Z Twojego opisu wynika, że "Front burzowy" jest bardzo podobny do jego cyklu o przygodach Felixa Castora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie mam porównania, nie znam tego Autora :( Ale poczytałam trochę o tym cyklu i faktycznie, brzmi nieco podobnie - jestem ciekawa, czy tylko z opisu, czy w całości również ;)

      Usuń
    2. Carey to autor Constantine. Jak widziałaś film to możesz mieć jakieś porównanie : ) Książki o Felixie są imo trochę mniej klimatyczne, ale i tak bardzo dobre. Mnie przynajmniej wciągnęły, tak samo jak praktycznie wszystkich moich znajomych. Nie wiem, czy "Front burzowy" nie wciągnął Cię z z uwagi na wykonanie, czy tematykę.

      Usuń
    3. Właśnie nie widziałam ;) Ciągle mówiłam sobie "zobaczę, zobaczę", aż w końcu go nie zobaczyłam... A co do "Frontu burzowego" to nie jest tak, że nie wciągnął, bo i wykonanie i tematyka była jak najbardziej w porządku - po prostu brakuje mi trochę czegoś. Ale i tak czekam na kolejny tom, który przeczytam ;)

      Usuń
  5. Zachęciłaś mnie i mam coraz większą ochotę na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam autora, jednak tej książki jeszcze nie czytałam...kto wie, może z czasem się to zmieni:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kryminał z wampirami - też do tej pory tego nie doświadczyłem, jestem więc ciekawy tej pozycji. I jeszcze humor głównego bohatera - zachęcające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wampirów jest w tej książce niewiele, ale w tym skromnym fragmencie przedstawione są w dosyć oryginalny sposób, z którym, jak dotąd, jeszcze się nie spotkałam (no, może odrobinę w filmach z serii Underworld ;))

      Usuń
    2. Jest ich więcej w kolejnych tomach ;) Stety/niestety. A o ich cechach na podstawie "Frontu burzowego" wpis dawno temu tu (http://wampir.blox.pl/2010/02/Akta-Harrego-Dresdena-Jim-Butcher.html). Seria z czasem jest ciekawsze, o ile mnie pamięć nie myli, bo to już dawno czytałam. Pozdrawiam

      Usuń
  8. Czytałam już kilka pochlebnych opinii na temat tej książki i muszę przyznać, że jestem jej ciekawa. Jeśli nadejdzie okazja z chęcią przeczytam. :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Teraz wyszła druga część prawda? Mam ogromną ochotę na zapoznanie się z tym cyklem i mam nadzieję, że będę miała szansę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, 10lutego ponoć premiera była, z tego, co mówi strona Wydawnictwa MAG - jestem ciekawa kolejnego tomu, mimo, że nie jestem książką jakoś szczególnie zachwycona to i tak ciekawość zżera ;)

      Usuń
  10. Nie mój klimat. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Mamy podobne odczucia względem tej książki. Jestem bardzo ciekawa kolejnej części :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Może przeczytam. Zapowiada się ciekawie;)

    OdpowiedzUsuń
  13. O książce wiele słyszałam, od dłuższego czasu mam ją w planach i niebawem pewnie przeczytam.:D

    OdpowiedzUsuń
  14. Zastanawiałam się nad kupnem i w końcu zrezygnowałam. Może w bibliotece uda mi się upolować i jednak się skuszę?

    OdpowiedzUsuń